Articles

Wyanokie High Point, Carris Hill, Buck Mountain

Ruggig, kuperad och utmanande rutt till Wyanokie High Point, Carris Hill, Buck Mountain och Chikahoki Falls med utsikt över NJ Highlands och NYC Skyline.

8,1 mil. I den lägre änden av utmanande endast på grund av att den inte har höga miltal. Mycket stenig, obeveklig upp- och nedgång (typiskt för höglandsområdet i Jersey) plus klättring på flera ställen.

• Längre: Lägg till en del av WCI, eller även Will Monroe Loop för ytterligare utsiktspunkter – se nedan.
  • Mycket längre: Korsa vägen vid Otter Hole och lägg till en del av vandringen Torne Mountain/Osio Rock för ytterligare 2,7 mil (tur och retur) och fler fina vyer.
  • Liknande men lättare: High Point, Chik Falls, Otter Hole Loop.
  • I närheten: Apshawa Preserve; Stonetown Circular; Lake Sonoma, Overlook Rock, Manaticut Point.

Vandringsinfo:

-Trail Map
-Park info
-Interactive Map
-GPX

Våra två cent:

Låt dig inte luras av det ”låga” antalet kilometer, detta är ett kuperat träningspass med en del klättringar. Du får massor av fantastiska vyer och en bäck med kaskader som en extra bonus.

Alla vandrar i olika takt, men för att få en grov uppfattning tog det oss 5,75 timmar, inklusive pauser för foton och mellanmål.

Uppdaterad: Det är inte en ny vandring, utan en uppdatering av sidan. 4/2018 – Återbesökt, uppdaterad beskrivning/GPX/Interaktiv karta; rutten har ändrats något för att svänga in på en omärkt skogsväg tidigare.

Karta:

Vi rekommenderar verkligen att man skaffar North Jersey Trails för detta.

Inte bara för att det finns ett så invecklat nätverk av stigar i den här parken och den här kartan innehåller omarkerade stigar, utan också för att den är topografisk… så att du kan se alla de där kullarna som kommer upp…

Restrooms:

Det bästa valet är en bensinstation eller Quick Chek på Rt. 511.

Böcker:

En längre variant och kartdiagram finns i 60 Hikes Within 60 Miles: En kortare vandring i Wyanokie High Point finns i Hiking New Jersey, två andra i 50 Hikes in New Jersey och kortare vandringar i Norvin finns i Hiking the Jersey Highlands.

Detaljerade vandringsbeskrivningar finns i The New Jersey Walk Book.

Parkering: 41.069864, -74.321721

Rt 287 till avfart 55, ta 511 N (Wanaque), fortsätt genom Wanaque i flera kilometer.

Vänster till West Brook Rd. Fortsätt över reservoaren. Vid T-korsningen, sväng vänster. Ta sedan den andra vänster till Snake Den Road.

Det bör finnas en skylt för The New Weis Center for Education, Arts & Recreation and the Highlands Natural Pool.

Fortsätt uppåt och håll vänster på Snake Den, förbi några hus tills du kommer fram till en grusplan på höger sida.

Observering: Skylten säger att parkering är tillåten från kl. 9.00 till skymningen.

Vägarbeskrivning för vandringen:

Oversikt: Otter Hole (GREEN) – Hewitt-Butler (BLUE) – Carris Hill (YELLOW) – Lower (BLACK L on WHITE) kortfattat – Posts Brook (WHITE) – Hewitt-Butler (BLUE) – Otter Hole (GREEN) – Wyanokie Crest (YEL) – Omarkerad skogsbilväg – Otter Hole (GREEN)

0.0 – Ta Otter Hole (GREEN), som löper längs fältet. Efter fältet går stigen Otter Hole (GREEN) förbi Highlands Natural Pool, passerar en vattenkaskad och korsar en gångbro.

Efter ett kort stenigt avsnitt korsar du en skogsväg till en spårkiosk.

Richard N Warner Kiosk

0,4 – Vid spårkiosken (”Richard N Warner Kiosk”) börjar du följa Hewitt-Butler (BLUE).

0.5 – Fortsätt följa Hewitt-Butler (BLUE) Gå brant uppåt och passera några utsiktsplatser.

0.9 – Fortsätt följa Hewitt-Butler (BLUE) .

Signage to Hi Point

1.2 – Vid en korsning med flera skyltar följer du rutten till ”Hi Point” på Hewitt-Butler (BLUE)/Highlands (Teal Diamond)/Wyanokie Circular (RED on WHITE CIRCLE)] genom att klämma dig runt och uppför några stenar och sedan klättra uppför en stenplatta.

Ankomst till ett stort öppet klippområde med 360 graders utsikt.

View from Wyanokie High Point

Gå över till den bortre änden för att se NYC:s skyline om det är en klar dag.

View of the NYC skyline from Wyanokie High Point

Backtrack, gå tillbaka ner för plattan till korsningen med stigskyltarna. Gå till vänster och följ återigen Hewitt-Butler (BLUE) .

Hewitt-Butler and Highlands Trail

1.4 – Fortsätt på Hewitt-Butler (BLUE)/Highlands (Teal Diamond) .

Flooded trail on Hewitt-Butler and Highlands

Korsa några potentiellt våta låga områden medan du fortsätter på Hewitt-Butler (BLUE)/Highlands (Teal Diamond).

Scramble up to Carris Hill

2.1 – En liten klättring upp till utsiktspunkten Carris Hill.

View from Carris Hill

Vänd dig till vänster för att titta över till Wyanokie High Point och se vandrare som njuter av utsikten från där du just var.

Zoomed in till Wyanokie High Point från Carris Hill:

Close up of Wyanokie High Point from Carris Hill

Det finns flera stigmarkeringar… leta efter ett gult CH och en pil som är målad på stenen, för att börja följa Carris Hill (YELLOW) trail.

2.3 – Kort klättring nedåt efter en stor glacial erratic.

Förts brant nedåt i korta backar med några fina utsiktspunkter längs vägen när NYC:s silhuett närmar sig (syns bara om det är en klar dag).

2.9 – Carris Hill (gul) slutar vid korsningen med Posts Brook (vit) och Lower (svart L på vit).

Signage at the end of the Carris Hill trail

Flera spårskyltar för Weis, Carris, PBT (Post Brook), Lower. Denna korsning och nästa på bara en minut kan vara förvirrande.

Sväng höger för att följa Lower (BLACK L på WHITE) när den går över en sten och snabbt går till vänster och sedan till höger.

Snart kommer du till en korsning vid en böj i en bäck med fler skyltar och en träpil med ”E PBT W”.

Sväng höger och följ nu PBT (WHITE). .

3.3 – Chikahoki Falls. Leden närmar sig det från sidan och fortsätter sedan upp längs med fallen till toppen.

Chikahoki Falls as seen from the Posts Brook Trail

// Valfritt: Överbrygga bäcken för att få en frontvy på fallen. Möjligheten till detta beror på vattennivåerna/flödet och var det finns stockar eller stenar att korsa på. Gör det till en trevlig rastplats.

En gång vi korsade den krävde det en stockövergång, på senare tid har vi stött på stenhopp.

Optional stream crossing to get a front on view of Chikahoki Falls... watch the video to see
Rock hop to see Chik Falls

Chikahoki Falls sett efter att ha korsat bäcken:

Chikahoki Falls

När du är klar återvänder du till stigen och fortsätter att följa PBT(WHITE) som följer bäcken.

3.4 – PBT (WHITE) slutar. Hewitt-Butler (BLUE)/Highlands (Teal Diamond) kommer in från höger och fortsätter rakt fram.

Följ Hewitt-Butler (BLUE)/Highlands (Teal Diamond).

(Du kanske bara blåser rakt förbi detta och inte märker att det förändras).

3.8 – Fortsätt att följa Hewitt-Butler (BLUE)/Highlands (Teal Diamond) när Wyanokie Crest (YELLOW) korsar stigen.

Turning onto Otter Hole trail

4.4 – Vid korsningen med Otter Hole (GREEN), sväng vänster för en kort sidoutflykt till kaskaden vid Otter Hole. (Eller så kan du hoppa över den.) Otter Holes är en trevlig rastplats.

Otter Hole
Cascades at Otter Hole

//// Längre alternativ: Om du lägger till vandringen Torne Mountain/Osio Rock till rutten, fortsätter du bortom Otter Hole via ett ibland knepigt stenhopp över en bäck till en parkeringsplats vid Glenwild Avenue. ///

Följ tillbaka till korsningen med Otter Hole (GREEN) och börja följa den.

4.8 – Sväng vänster för att följa Wyanokie Crest (YELLOW)/Highlands (Teal Diamond).

//// Kortare alternativ: Otter Hole (GREEN) fortsätter rakt fram och kan användas för att förkorta denna rutt lite om du har fått nog. ///

Stigen klättrar brant uppför Buck Mountain, med en del klättring över vinklade stenplattor. Detta är mer klättrande än vad det ser ut att vara:

Scramble on Buck Mountain
Another scramble on Buck Mountain

Panoramisk utsikt tillbaka över större delen av Norvin från toppen.

View from Buck Mountain on the Wyanokie Crest Trail

Fortsätt att följa Wyanokie Crest (GULT)/Highlands (Teal Diamond).

5,1 – Vid en öppen stenplatta finns utsikt mot väster och över New York Citys skyline. Fin rastplats med ett stort skuggigt träd.

More views from Buck Mountain on the Wyanokie Crest Trail
NYC skyline from Buck Mountain

Sväng skarpt till höger för att fortsätta att följa Wyanokie Crest (YELLOW)/Highlands (Teal Diamond) längs Buck Mountains bergsrygg.

5.3 – Fortsätt att bara följa Wyanokie Crest (YELLOW) nu när leden Highlands (Teal Diamond) lämnar leden till vänster.

6,6 – Sväng höger in på en uppenbar omärkt skogsväg som korsar Wyanokie Crest (GULT).

//// Längre alternativ: I stället för att svänga höger in på skogsvägen fortsätter du rakt fram på Wyanokie Crest (GULT) tills den tar slut. Sväng höger in på Wyanokie Circular (RED on WHITE CIRCLE) och gå ner till den omarkerade skogsvägen vid ett senare tillfälle och sväng vänster in på den. ///

//// Ännu längre alternativ: När Wyanokie Crest (YELLOW) slutar går Wyanokie Circular (RED on WHITE CIRCLE) också till vänster, och Will Monroe Loop (PINK) går rakt fram… vilket skulle kunna användas för att lägga till ytterligare en liten slinga med utsiktsplatser till denna vandring.

Vi har inte provat detta tillägg, eftersom vi vanligtvis vid denna tidpunkt redan är fokuserade på vilken kaffesmak eller glass vi ska ha efter vandringen. ///

Du kan se några gamla blekta vita märken på den omärkta skogsvägen. Den är stenig, eroderad och potentiellt mycket våt, men om den är det kan du gå på de högre kanterna på båda sidorna av vägen.

6.9 – Sväng vänster och börja följa Otter Hole (GREEN) .

Otter Hole (GREEN) fortsätter på en mestadels jämn men stenig skogsväg och svänger sedan upp till vänster tillbaka till en stig. Klippan hoppar över en bäck.

7,7 – Vid spårkiosken från tidigare, sväng vänster och fortsätt på Otter Hole (GREEN) som passerar Highlands Natural Pool och leder tillbaka till parkeringsplatsen.

Vandrat: 4/14/18. Trail Blog: ”High Point, Carris Hill, and Buck Mountain in Spring”
Vandrad: 10/2/11. Trail Blog: ”Norvin Green: Wyanokie High Point, Carris Hill, Buck Mtn.”