Articles

Vital Link Trail to Verdugo Peak

The Vital Link Trail in the Verdugo Mountains

Verdugo Mountains ligger mellan San Gabriel Mountains och Santa Monica Mountains och reser sig som en ö över Glendale och Burbank. Vårt första utflykt till dessa berg var på den närliggande Beaudry Motorway Loop som börjar i Glendale. Den här gången tog vi oss an en annan sida av bergen, med start i Burbank, och tog den högsta toppen i området – Verdugo Peak.

Trail Details
Distans: Tid: 60-80 min.
Svårighetsgrad: Längd: 3,5 km
: Hundar: Ja
När du ska åka: När ska du åka? Året runt

Den här leden är brant. Den börjar i Wildwood Canyon och klättrar omedelbart och oförlåtande högre och högre. Du klättrar över 1600′ på drygt 1,5 miles. Det finns lite skugga, så detta är en annan vandringsled att vandra tidigt eller senare på dagen när solen inte är lika stark, och undvika extremt varma dagar helt och hållet.

Hitta till Trailhead

Vi började i Wildwood Canyon Park (få en vägbeskrivning via Google Maps). Wildwood Canyon, som underhålls av staden Burbank, har fri entré och gratis parkering och är öppen från soluppgång till solnedgång. Vi blev glatt överraskade av att se rådjur när vi körde in i parken.

Can you find the deer?

Inom parken finns det tre huvudspår. Vi valde den andra. Vi hade inga problem att hitta parkering en lördagsmorgon, och det finns en toalett vid vandringsleden.

Stigen

Trailhead

Stigens början är lätt att upptäcka – leta bara efter denna stenbål med trappor som leder uppåt. Leden slingrar sig och klättrar snabbt, och det finns ett antal anslutande leder. När du är osäker, gå uppåt. Men akta huvudet!

Low Clearance

Vädret började ganska svalt i den skuggiga, trädkantade ravinen, men snart var vi ovanför träden, klättrade snabbt och tappade lager när vi värmde upp oss. Mycket snabbt belönas man med utsikt över Burbank nedanför.

Looking Down on Burbank

Vid 0,3 miles tog vi en kort paus då leden mestadels planade ut för en stund. Vid 0,5 mil nådde vi skylten för Vital Link Trail och började klättra nästan rakt uppför åslinjen.

The Vital Link Trail

The Vital Link Trail följer åslinjen ända fram till Verdugo Motorway trail – som i sin tur korsar Verdugo Mountains ryggrad. Vital Link är byggd med en serie korta men branta backar, som är skyddade för att förhindra erosion och med barriärer för att avskräcka från att korta leden.

Looking back down

När vi klättrade stannade vi upp för att hämta andan och njuta av utsikten, som snart växte till att omfatta Downtown Los Angeles, Palos Verdes och i fjärran Catalina Island.

Vid 1,5 miles nådde vi toppen av Vital Link Trail. Detta är en bra plats att omgruppera sig innan man fortsätter. Det finns till och med en stol där du kan vila.

Panorama at the Top of the Vital Link Trail

Det finns gott om vandrare och spårlöpare som använder Vital Link Trail som sitt eget träningspass utomhus. Men vi ville ta med oss den högsta toppen i Verdugos – Verdugo Peak.

Från Vital Link Trail kan du välja att svänga vänster eller höger på brandvägen. Vi började till höger, men det leder till en återvändsgränd med ett kluster av kommunikationsutrustning. Vi återtog våra steg och fortsatte en kort nedförsbacke för att ansluta till motorvägen Verdugo Motorway och svängde sedan till höger, på väg österut mot toppen.

Du kommer att lägga märke till ett antal tallar och en blandning av ganska nytillkomna träd. Detta är Warden’s Garden – en del av en försöksskog som planterades för flera decennier sedan. Det mesta av den brann i en skogsbrand, men en del ny tillväxt har vuxit upp igen i dess ställe.

Den. Bäst. Trail. Skylt. Ever.

Vid 2,18 miles stötte vi på ett bevis på att skogvaktare har ett ondskefullt sinne för humor.

Smokers Will Be Fed to the Bears

Vi fortsatte österut på Verdugo Motorway. Vid 2,77 miles leder en stickväg till höger upp till en liten kommunikationsbyggnad omgiven av fem höga trästolpar. Detta är tyvärr toppen av Verdugo Peak. Vi hittade inget riktmärke men den är dokumenterad som 3 126 fot över havet. Och även om byggnaden på toppen tar bort toppupplevelsen tar den inte bort utsikten.

The Valley

Och när man tittar mot San Gabriel Mountains…

The San Gabriel Mountains

Detta är din vändpunkt på leden. Vi gick tillbaka längs Verdugo Motorway i cirka 1,25 miles och sedan tillbaka nerför Vital Link Trail till vår bil.

Denna vandringsled gav ett bra träningspass och en utmärkt utsikt över LA och San Gabriel Mountains. Jag ser fram emot att vandra denna igen när de lokala bergen är täckta av snö. Det är en fantastisk utsiktspunkt för att ta bilder av San Gabriels.

Video om Vital Link Trail och Verdugo Peak

Vital Link to Verdugo Peak Trail Map

Ladda ner

Fotogalleri

Klicka på ett foto för att se en större version. Du kan också lämna kommentarer till alla foton.

Can you find the deer?

Heading Back Down

Almost back

Vital Link Trail Tips

• Ta med solskydd, massor av vatten (jag rekommenderar 2 liter) och de 10 viktigaste sakerna
  • Undvik att vandra den här leden i extrem värme
  • Vi använde vandringsstavar och var glada att ha dem med oss